گفتگوی سینمایی
 
 
 
یوسف مرادیان:
مظفر «متروپل» برداشتی از فیلم‌های نوآر است
بانی فیلم آنلاین:
یوسف مرادیان سال‌هاست که در عرصه بازیگری حضور دارد. او در فیلم تازه کیمیایی نقشی تازه را بر عهده داشته است. هنر آنلاین با یوسف مرادیان درباره دومین تجربه همکاریش با مسعود کیمیایی و حضور در نقش یک ضد قهرمان جذاب گفت وگویی انجام داده که بخش هایی از آن را می خوانید.
***
*بازی در فیلم «متروپل» چندمین همکاری شما با مسعود کیمیایی محسوب می‌شود؟
- بعد از فیلم «سربازهای جمعه» در اوایل دهه هشتاد، این دومین همکاری من با مسعود کیمیایی است. خیلی از بازیگران علاقه دارند که با کیمیایی کار کنند. زیرا فیلمسازیش مبتنی بر نگاه و سبک و سیاق خاص و منحصر به فردی است. سبکی که با عقاید و نظریات مردمان این سرزمین، کوچه و پس‌کوچه‌های شهرمان قرابت و نزدیکی دارد. انرژی در نگاه و کلام مسعود کیمیایی وجود دارد که بازیگر را به بهترین شکل ممکن برای ایفای نقشش هدایت می‌کند و به او انگیزه و انرژی برای ارائه بازی درست و مناسب می دهد. از اواخر دهه چهل تمام فیلم‌های مسعود کیمیایی به لحاظ طرح مسائل اجتماعی و ساختار درست همیشه مورد توجه مردم و منتقدان بوده است. بنا به همین دلایل حضور و بازی‌ام در فیلم سینمایی «متروپل» یکی از بازی‌های خوب سینمایی‌ام علی‌رغم گزیده کاری‌هایم است. خیلی از دوستان به گزیده‌کاریم اعتراض می‌کنند اما همچنان ترجیح می‌دهم حضور محدود و اندکی در سینما داشته باشم و هر نقشی را برای بازی قبول نکنم، زیرا با این رویه تصور می‌کنم کارنامه بازیگریم دچار خدشه می‌شود.
*نقش مظفر فیلم «متروپل» دارای چه ویژگی‌هایی است که برای شما حائز اهمیت بود؟
ـ مظفر فیلم «متروپل» آدم خونسرد، باهوش و دانایی است که از این هوش در جهت خلاف استفاده می‌کند و بنابراین نقش مظفر نقش منفی است و نقشی بود که جای کار بسیاری برایم داشت. مظفر کاراکتری خاص و چندوجهی محسوب می‌شد. این نقش به من این امکان را می‌داد از رنگین کمان شخصیت مظفر در ارائه بازی قابل توجه استفاده کنم.
*تا حضور در فیلم «متروپل» کمتر نقش منفی بازی کرده بودید، آیا برایتان دارای جذابیت بود که این نوع نقش‌ها را هم تجربه کنید؟
ـ بله، تا به حال نقش منفی بازی نکرده بودم. بعد از انجام صحبت‌های اولیه و قطعی شدن حضورم در «متروپل» مسعود کیمیایی روز اول کار به من گفت به منفی بودن نقش از این زاویه نگاه کن که می‌توانی توانایی‌هایت را نشان بدهی.
*شخصیت مظفر قرابت‌هایی با شخصیت‌های منفی فیلم‌های نوآر دارد، چقدر به این قضیه اذعان دارید؟
ـ مظفر آدم با نفوذی و مهمی است که یک گروه خلافکار را اداره می‌کند. گروهی که با گرفتن ماموریت کارهای خلاف بدون هیچ رحم و شفقتی فقط کارشان را خونسردانه و حرفه‌ای انجام می‌دهند و کاراکتر مظفر براساس الگوهای فیلم‌های نوآر شخصیت‌پردازی شده است.
*بدمن فیلم‌های کیمیایی چه تفاوت‌هایی با سایر بدمن‌های سینمای ایران دارد؟
ـ مسعود کیمیایی سوای تبحرش در کارگردانی یک آدم‌شناس قابل است و با ملاقات با بازیگر به راحتی متوجه توانایی‌هایش می‌شود و بهترین شیوه بازی را از بازیگرانش می‌گیرد و این ویژگی را در حین کار با کیمیایی درک کردم. این کارگردان صاحب سبک در صحنه بازیگرش را به بهترین شکل ممکن هدایت می‌کند و بازی مورد نظرش را از بازیگر می‌گیرد. از همان روزهای اول شروع همکاریم در «متروپل» راجع به شخصیت مظفر فراوان با کیمیایی حرف زدم و به من گفت مظفر آدم امروزی است که در خیلی از جاها می‌توانیم نمونه‌اش را ببینیم. آدمی است که در بطن جامعه حضور دارد و شخصیتش تعریف دارد. مظفر آدم با نفوذی و مهمی است که یک گروه خلافکار را اداره می‌کند. گروهی که با گرفتن ماموریت کارهای خلاف بدون هیچ رحمی فقط کارشان را انجام می‌دهند.
*بنابراین نمی‌توانیم مظفر را لمپن و لات بدانیم؟
ـ مظفر آدمی متنفذ و زرنگ است و کارهایی را برعهده می‌گیرد و با تیمش انجام می‌دهد. معتقدم کاراکتر مظفر تعریف شده است. در اوایل قصه که مظفر و آدم‌هایش به سراغ خاتون می‌روند و موقعی که زیر دستان مظفر خاتون را به داخل ماشین می‌اندازند خودش همراه آنها نمی‌رود و فقط سرش را داخل ماشین می‌کند و مقصد را به زیردستاش اعلام می‌کند و به آنها می‌گوید مبادا دست‌شان به خاتون بخورد و بنابراین هر دیالوگی معرف شخصیت گوینده است و مظفر نه لمپن و نه لات است. اگر فینال داستان «متروپل» را در نظر بگیرید ، مظفر دیالوگی تعمل برانگیز به این مضمون به فخر النساء می‌گوید «شر را پول تو درست می‌کند» و فخر النساء در پاسخ می‌گوید «شماها به درد شر درست کردن می‌خورید» این حرف و گفته خاستگاه و تفکرات مظفر را مشخص می‌کند که از کدام گروه آدم‌ها است.
*با این دیالوگ مظفر عملکرد فخر النساء را نقد می کند؟
ـ بله، اگر پولی در این میان وجود نداشت و قرار نبود مظفر بابت کاری که انجام می‌دهد پولی دریافت کند اصلا خاتونی را نمی‌شناخت که بخواهد با او کاری داشته باشد و برای مظفر سود و ضرری نداشت که زن دوم یک آدم پولداری بعد از مرگش ثروتش را بالا کشیده باشد. موقعی که مظفر برای زنده کردن این پول‌ها استخدام می‌شود ناخواسته وارد بازی می‌شود و ته بازی هم موقعی که متوجه می‌شود فخر النساء به او نیش و کنایه می‌زند مودبانه حرفش را بر می‌گرداند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 26 تير 1393برچسب:, | 9:9 | نویسنده : مانا |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.